הקשבה הוכרה על ידי השדה הרפואי כמרכיב חשוב בטיפול איכותי וכחיונית ליצירת יחסי-קרבה, איסוף מידע איכותי ושיפור היענות המטופל. הקשבה למטופל, הינה בעלת חשיבות לצורך תקשורת יעילה המספקת למטופל תחושת ביטחון פסיכולוגי, הגנה וקבלה והינה כוללת עניין ותשומת-לב לדבריו, השקעת מאמץ וכוונה טובה.
תקשורת כזו, מאפשרת למטופל לבצע שינויים שמסייעים לו להיענות לטיפול, ובכך להשיג בריאות טובה יותר.
גם הרופא המקשיב נהנה מתועלות רבות, וביניהן, קבלת מידע, יכולתו להיתפס כבעל כישורי מנהיגות, כבעל השפעה, כבעל סמכות, כמספק שירות איכותי ואמין, וכבעל יוקרה. ברמה האישית, הקשבה מצמצמת את רמת החרדה של המקשיב, מאפשרת לו להבין את נקודת המבט של האחר ומגבירה את תחושת המסוגלות המקצועית שלו. תועלות אילו מסייעות לרופא המקשיב להגיע לביצועים טובים יותר בעבודתו עם המטופלים ולתחושת רווחה אישית גבוהה יותר.