ניהול כלפי מעלה
מנהלים המעוניינים לקדם את הנושאים שבאחריותם ביעילות ולהגיע להישגים מרשימים ברמה הארגונית וברמה האישית, נדרשים לנהל ניהול של 360 (ניהול לכל הכיוונים).
בעבר, מנהלים נדרשו לנהל רק את הכפופים להם, כיום, בעידן של מבנים ארגוניים שטוחים יותר (פחות היררכיות) ובעידן של ידע ומידע, מנהלים מבינים שעליהם ל"נהל" ולהניע גורמים נוספים בארגון שלא מכח הסמכות אלא מכח השותפות, האינטרסים והרצון להצליח. גורמים אילו יהיה קולגות, שותפים ומנהלים.
מהו ניהול כלפי מעלה? ניהול המנהל?
אתייחס לשלושה מרכיבים:
היכולת של העובד להיות עבור המנהל שותף מעורב ומשפיע
היכולת של עובד להתייחס למנהל כמשאב לצורך ביצוע המשימות שמוטלות עליו והלגיטימציה להשתמש בצורה מושכלת במשאב זה.
אימוץ של גישה פרואקטיבית וניהול עצמי של העובד, במטרה להרחיב את תחומי האחריות של העובד (בהסכמה), ולהסיר משימות מכתפי המנהל (כשותף).
ארגון שמנהליו ועובדיו מנהלים בסגנון של 360 כולל ניהול כלפי מעלה מרויח:
.עובדים ומנהלים מעורבים ותורמים1
נאמנות, שותפות והזדהות של עובדים ומנהלים עם יעוד ומשימות הארגון
עובדים ומנהלים מרוצים ובמקביל, הקטנת שחיקה בקרב עובדים ומנהלים
שיתופי פעולה ברמות ובדרגים שונים
שימוש בידע שקיים בדרגים הנמוכים בארגון, יצירתיות וחדשנות
מנהלים שמאפשרים לתרבות של ניהול כלפי מעלה להתקיים מרויחים:
שותפות ויציאה מאיזור הבדידות הניהולית
פתיחת כיווני חשיבה, ידע רחב, נגישות רבה למידע
מספר "מנועים" ולא עובדים שתפיסת תפקידם היא "מה שתגיד"
תמיכה בעבודת הצוות
הכרת העובד והנעתו בהתאם
הגברת היעילות והאפקטיביות ביחידה
עובדים ומנהלים הפועלים מול המנהל הממונה בגישה של ניהול כלפי מעלה מרויחים:
בהירות, תיאום ציפיות, ביצוע משימות באופן אפקטיבי ויעיל
צמצום מתחים ואי וודאות/ מניעת שחיקה
שיתוף פעולה, מעורבות ואחריות
הגברת המוטיבציה, ושביעות הרצון
השפעה על קבלת החלטות
מיצוב כמנהל
פלטפורמה לקידום