ברור לנו כמנהלים שהעובדים אותם אנו מנהלים, "העובדים שלנו" כפי שמנהלים רבים קוראים להם, מהווים משאב עבורינו, אנו מפעילים אותם לצורך ביצוע תכנית העבודה ולביצוע משימות שונות, הצלחתינו תלויה בתפוקות ובהצלחות של העובדים, אנו מושפעים מהמעמד המקצועי שהעובדים שלנו מייצרים, מוערכים כמנהלים על בסיס השירות שהם מספקים ועוד.
ומה לגבי "משאב הניהול" שאנו מקבלים מהמנהלים שלנו?
כדי לבצע את המשימות שלנו ביעילות ובאפקטיביות, לעמוד במטרות וביעדים, כדי לנהל את העובדים שלנו, כדי להתבלט ולהצטיין וכדי להתקדם אנו זקוקים ללא מעט תמיכה, עזרה, הכוונה ותאום מצד המנהלים שלנו. בסקר שערכתי בקרב מנהלים בדרג ניהולי ראשון עלו הנושאים הבאים כמשמעותיים ביותר:
יעזור לי לקבל מהמנהל שלי
הגדרות: מטרות ויעדים/ תפקיד/ סמכות ואחריות/ רמה מוסכמת של חופש פעולה/ תהליכי עבודה וממשקים/ תכנית עבודה
שוטף ו"פתיחת סתימות" :מתן אישורים שוטפים ואישורים לחריגים ולפעולות מיוחדות/ גיבוי / תמיכה/ הסרת מכשולים/ סיוע/ ייעוץ
ליווי אישי בתפקיד: הכוונה/ גבולות/ חניכה/ משוב
שותפות: פתיחות ושקיפות היכן שניתן/ מתן מקום להשפעה (של הכפיף על הממונה)/עמידה בהתחייבויות
קידום: תמיכה בהתפתחות/ קידום ותגמול
יחסים אישיים: הקשבה/ תמיכה
נשאלת השאלה, האם אנחנו מקבלים את כל זה? חלק מזה? מעט מכל זה?
התשובה כמובן אישית ומותאמת לכל אדם והמנהל שלו.
כדי לקבל מהמנהל שלי את הנדרש בשבילי בכדי לבצע את משימותי בהצלחה, מומלץ לבדוק עם עצמי מידי פעם היכן אני עומד מול הציפיות שלי מהמנהל לגבי כל אחד מהנושאים הנ"ל, ואף ליזום שיחה עם המנהל הממונה בכדי לתאם ציפיות ולקבל משאבי ניהול בהתאם לצורכי.
לא פעם אני נפגשת במנהלים שחוששים לפנות למנהל הממונה בבקשת עזרה. שימרית, מנהלת חדשה, שאותה אני מלווה בחודשים האחרונים, היססה האם לפנות למנהלת הישירה ולבקש ממנה עזרה בקידום של רכישת ציוד. "תקציב יש, אישורים יש, אבל אף אחד לא מכיר אותי ברכש, אני מחכה בתור בזמן שאני נאלצת להתמודד עם חוסרים בציוד שמשפיעים על רמת השירות שאנו מספקים, ועל מצב הרוח של העובדים שלי"
כששאלתי את שמרית מה מונע ממנה להיעזר במנהלת כדי לקדם את העיניינים ענתה: "אני חושבת שבקשת עזרה תתפס כחולשה, מי רוצה להעסיק מנהלת חדשה וחלשה? מצפים ממני להסתדר לבד"
"מי מצפה" שאלתי? "ומדוע נראה לך שלזה מצפים ממך? אולי מצפים למשהו אחר?"
המנהלת של שמרית אכן ציפתה למשהו אחר. המנהלת ציפתה משימרית לוודא שהזמנת הרכש נקלטת ומטופלת, שהציוד יגיע בזמן, שהלקוחות יקבלו שירות מצויין ושלעובדים יהיה ציוד מתאים לביצוע העבודה.
המנהלת של שמרית צפתה משמרית לידע אותה ולהעזר בה במידת הצורך.
המנהלת ציפתה משמרית להתנהל על בסיס של אומץ ניהולי ויכולת לבקש עזרה ללא חשש.
לנהל את המנהל כמשאב, מדובר ביכולתו של המנהל הכפיף לקבל מהמנהל תשומות שיסייעו לו במשימותיו ובהשגת מטרותיו ויעדיו.
איך עושים את זה?
שואלים שאלות ומבקשים עצות
מבקשים סיוע או הנחיה
מקיימים מידי פעם שיחה לתאום ציפיות
שימו לב שבדומה ל"עובדים שלנו" גם ה"מנהלים שלנו" מהווים משאב עבורינו, הצלחתנו תלויה בהצלחת המנהל, אנו מושפעים מהמעמד המקצועי של המנהל שלנו, ומוערכים לא פעם על בסיס האומץ הניהולי ועל בסיס הקשר שאנו מנהלים עם המנהל שלנו.
על משוב למנהל כחלק מ MANAGING UP, במאמר הבא
שתפו את חבריכם השכירים, גם הם יוכלו לעשות שימוש רב בחומר זה