מי אני בתפקיד? מה אני מביא איתי לתפקיד ולארגון?
אתה בתפקיד חדש, בארגון חדש. לפני שאתה נכנס במרץ לעשייה, עצור למחשבה.
מה משמעות התפקיד עבור הארגון בהיבט הפונקציונאלי (לדוגמא: מנהל יחידה לשיפור השירות) ובהיבטים שמעבר לכך (חשוב לארגון להתפס כארגון שמשקיע בשיפור השרות ), מי אתה רוצה להיות (איך אתהי רוצה להתפס) כמנהל וכעובד במסגרת התפקיד החדש? איך אתה רוצה להתפס בעיני המנהלים, העובדים , הקולגות הספקים והלקוחות? מה אנתה רוצה להשאיר אחריך? כיצד התפקיד הנוכחי יסלול את דרכך לתפקיד הבא? אילו מסרים אתה רוצה להעביר? שאלות אילו ונוספות עומדות בבסיס תפיסת התפקיד והניהול שלך.
מהי תפיסת תפקיד
הדרך הייחודית שבה תופס המנהל/ העובד את זהותו הניהולית והמקצועית. תפיסת התפקיד כוללת את האמונות, המושגים, הערכים, העקרונות, והתפיסות של האדם שמהם נגזרות החשיבה, ההתנהגויות ושיטות העבודה. תפיסת התפקיד מושפעת במקרים רבים גם מהגדרת התפקיד, התרבות הארגונית והסביבתית, וציפיות הסביבה.
אחת הטעויות הנפוצות של מנהלים בתחילת דרכם היא שהם לא עוצרים בכדי לבדוק מהי תפיסת הניהול והתפקיד שלהם. הנחת היסוד על פיה הם פועלים היא המשך הקיים, בבחינת מה שעובד לא משנים.
מנהל חייב לברר עם עצמו ולשאול את עצמו או בעזרת חונך או מאמן, כמה שאלות בסיסיות בשלב כניסה לתפקיד ניהולי העוסקות באני מאמין האישי שלו במסגרת התפקיד והארגון הספציפי. ככל שלמנהל תהייה תפיסה ברורה של תפקידו כך יטיב לנהל את המשימות שבאחריותו ואת האנשים שכפופים לו בדרך קונסיסטנטית ומעוררת הערכה.
מה מהות התפקיד שלי? מהי המשימה העיקרית שלי? אילו משמעויות נוספות נגזרות עבור הארגון מהתפקיד שלי?
איזה ערך אני מביא לארגון? מה חשיבות הערך לארגון? מהי החשיבות לגבי?
מי הם לקוחותי? איזה ערך אני מייצר ללקוחות שלי?
מהי המטרה האישית העיקרית שלי בתפקיד? מה חשוב לי להשיג?
אילו מסרים חשוב לי להעביר? מה הכי חשוב לי? על מה אני לא מוכן לוותר? אילו מחירים אני מוכן לשלם עבור כך?
מהם הערכים המובילים אותי? (5 ערכים)
כיצד אני מתכוון להעביר את המסרים העיקריים למנהלים שלי, לכפיפים, לקולגות, לספקים וללקוחות?
איך הערכים שלי יבואו לידי ביטוי בניהול שלי? במערכות יחסים שלי עם גורמים בארגון ומחוץ לו?
כיצד אביא את הערכים שאני מביא איתי לכדי נראות והערכה?
תפיסת תפקיד וניהול כדאי לרענן מידי פעם
מומלץ לחזור ולשאול את השאלות אחת לשנה. ללקוחותי אני ממליצה לבחון את תפיסת התפקיד בסמוך לתהליך של הערכה ומתן משוב שנתי לעובדים בארגון.