כניסה לתפקיד ניהולי חדש: מה חשוב לשאול כדי להבין את התרבות הארגונית
כניסה לתפקיד ניהולי חדש היא שלב קריטי שמהווה הזדמנות ואתגר. מעבר להיכרות עם האנשים שאיתם עובדים, תהליכים, מבנה ארגוני ויעדים עסקיים, חשוב להבין את התרבות הארגונית שהיא לעיתים רבות הדבק שקובע איך מתקבלות החלטות, איך אנשים משתפים פעולה, מה נחשב ראוי ומה לא, איך נראים תהליכי שירות, ואילו ערכים מנחים את החברה בכל רמה כולל בהתנהלות היומיומית.
מנהלים שנכנסים לתפקיד חדש ולא משקיעים בלמידת התרבות הארגונית, עלולים להיתקל בהתנגדויות לא מודעות אפילו, לבזבז זמן יקר על תהליכי קבלת החלטות, תהליכי דיווח לא מתאימים, להכשל בניסיונות לתפעל מהלכים, ואף להוביל שינויים שלא מותאמים לרוח הארגון.
להלן שאלות מרכזיות שכדאי לשאול את הגורמים השונים סביבך, כחלק מתהליך הלמידה.
דוגמאות לשאלות שתשאל את העובדים הכפיפים
המטרה: להבין מה מניע את העובדים, מה מקובל או מקובע (זה לא אומר שלא תוכל לשנות את זה בהמשך), ואיך הם חווים את התרבות.
איך מתבצע שיתוף פעולה ושיתוף מידע בצוות?
מתי ולמה אנשים מרגישים גאווה לעבוד כאן?
איזה סוג של ניהול עבד כאן טוב בעבר? ואיזה לא?
אילו ערכים מודגשים כאן ביום-יום (אפילו אם לא כתובים)?
מתי מרגישים כאן בנוח לדבר בפתיחות, ומתי פחות?
שאלות כאלה לא רק מספקות מידע חשוב, אלא גם בונות אמון ומזמינות שיח כן.
2. דוגמאות לשאלות שתשאל את המנהל הישיר שלך
המטרה: להבין מה מצופה ממך גם בהיבטים הלא-פורמליים
מה מאפיין אנשים שמצליחים כאן לאורך זמן?
איך ועם מי מקבלים כאן החלטות ?
האם מעודדים כאן חדשנות או זהירות? בקשו דוגמא.
איך נראה איזון בין עבודה לחיים אצל רוב העובדים בחברה? מה מקובל?
עד כמה התפקיד שלי ושל אנשים אחרים בחברה גמיש? עד כמה אני יכול לעצב את התפקיד למידותי?
מה חשוב לך באופן אישי שיתרחש בצוות?
אילו גבולות תרבותיים כדאי לי להכיר כדי להימנע מטעויות?
3. דוגמאות לשאלות שתשאל את הקולגות - מנהלים אחרים בארגון
המטרה: להבין את הדינמיקה בין היחידות השונות.
איך היחידה שלי נתפסת בעיני שאר הארגון? בעיניך?
מה החוזקות של היחידה?
היכן אנחנו צריכים להשתפר?
באילו ערוצים משתפים פעולה? פורמליים או לא פורמליים? בקש דוגמא.
מה נחשב להתנהגות לא ראויה כאן?
אילו קונפליקטים חוזרים קיימים בין היחידות, איך פותרים אותם?
4. דוגמאות לשאלות שתשאל לקוחות חיצוניים
המטרה: לזהות מה מצפים לקוחות מהיחידה שלך.
מה חשוב לכם כשאתם עובדים איתנו?
איך מתבצעת תקשורת שוטפת, והאם יש ציפיות שלא נענות?
אילו ערכים אתם מזהים אצלנו כחברה?
מה אתם מעריכים בנו?
מה הייתם רוצים שנשפר?
5. דוגמאות לשאלות שתשאל ספקים
המטרה: להבין איך היחידה שלך נתפסת בעיני ספקים.
איך נראה תהליך קבלת ההחלטות כאן בהשוואה לארגונים אחרים?
אילו ערכים או דרכי עבודה הכי בולטים לעומת חברות אחרות?
מה אתם אוהבים ומערכים בעבודה מולנו?
מה יעזור לכם לעבוד איתנו טוב יותר?
מה הייתם רוצים שנשפר?
לסיכום
כדי להיכנס באופן יעיל לתפקיד ניהולי חדש בעיקר בארגון שאתה לא מכיר, חשוב לא רק להבין מה עושים, אלא גם איך עושים - וה"איך" הזה מושפע עמוקות מהתרבות הארגונית. שאלות טובות הן כלי למידה עוצמתי שמסייע לא רק להבין, אלא גם להתחבר, לבנות אמון ולהוביל תהליכים.
לכל שאלה, התייעצות או התלבטות, אתם מוזמנים ליצור איתי קשר: