!מאמר הזה נכתב בהערכה רבה לכל מי שעוסק בניהול בימים אילו, ולכל מי שחווה אתגרים ניהוליים בעקבות הקורונה
כיועצת ארגונית וכמי שמלווה שנים רבות מנהלים, אני מוצאת כי נוספו אתגרים רבים בתקופת הקורונה לתפקידו של המנהל והפכו את התפקיד למורכב הרבה יותר, ולעיתים לבודד ואפילו למלחיץ הרבה יותר
.אספתי עבורכם מחשבות, שאלות ותהיות של מנהלים שאני עובדת איתם
.בהמשך, אתייחס לארגז הכלים שהמנהל חייב לפתח בתקופה הכל כך מורכבת של הקורונה
?אני נדרש לעשות יותר בפחות (קצצו לי עובדים, חלק מהעובדים בבידוד). איך אפשר לעמוד ביעדים בתקופה כל כך מאתגרת
?האם חשוב יותר להתרכז בהווה, ביום יום ופחות לבנות תכניות עתידיות מבחינה עסקית
.עובדים שואלים, איך להתמודד עם ידע שנמצא אצל עובדים שפוטרו ובמצב שלא בוצעה חפיפה מסודרת עקב מגבלות הקורונה
.אני מתמודד עם הרבה אי וודאות, קשה לי לתכנן, בכל רגע עובד יכול להכנס לבידוד. אני נדרש לפטר עובדים עקב המצב, זה מעמיס עלי רגשית
?חשוב לי לשמור על המוטיבציה של העובדים שעובדים מהבית. איך עושים את זה
.חשוב לי לשמור על מוטיבציה של עובדים שנאלצים לשאת בעומס כשעמית לעבודה נמצא בבידוד או חולה. מרגיש שאני מתמודד עם הרבה תסכול של עובדים
.חשוב לי לשמור על קשר רציף ברמה האישית, המקצועית והניהולית עם עובדים שעובדים בבית, זה לא תמיד קל כל כך
?אני לא יודע איך לשלוט על זמני העבודה של העובדים מהבית. איך אני מוודא שהעובדים אכן עובדים בשעות העבודה
?איך אני מסייע לעובדים ליצור גבלות בין בית לעבודה
?איך אני כמנהל לא חוצה את הגבולות בעצמי ו"מפריע" בזמן שאינו עבודה
?איך אני מנהל צוות עובדים מרחוק כאשר כל אחד בביתו
?איך שומרים על עבודת צוות, עזרה הדדית, ניהול הידע, סיעור מוחות, אוירה חברתית ועוד
?איך אני תומך רגשית בעובדים שנמצאים במצוקה או בחרדה
?עובדים רבים מדווחים על לחץ, מתח ודאגה גם בהיבט הבריאותי וגם בהיבט הכלכלי, האם יש משהו שמומלץ לעשות כדי להקל עליהם
איך אני מלווה וחונך עובדים כדי לשפר את מקצועיותם ואת התפוקות שלהם, כאשר עובדים מרחוק, או כאשר מתמודדים עם מצבים לא צפויים בכל יום, בעיקר עקב כניסת עובדים לבידוד?
?איך אפשר לשמור על רמת שירות גבוהה כאשר כל הזמן חסרים לנו עובדים
.ארגז הכלים, סט המיומנויות והכישורים הניהוליים משתנה בימים אילו וכך גם אופי עבודתו של המנהל
?(מה נדרש מהמנהל כיום (רשימה חלקית
.להיות מעורב יותר בעשייה ולעיתים אף להפשיל שרוולים ולסייע לעובדים כאשר חסר כ"א (עקב פיטורים, בידוד, חולים בקורונה), וגם כדוגמא אישית
.ללמוד לבנות, לנהל ולשמר את החוסן ואת המוטיבציה האישית והצוותית ביחידה הארגונית שאותה מנהל המנהל
ליצור ולחזק מקורות לחווית ביטחון ותחושה טובה, לדוגמא: לחזק את תחושת השייכות הארגונית, בתקופה של חוסר ודאות השייכות הופכת להיות עוגן משמעותי
.לפתח יצירתיות ברמה האישית ולסייע לעובדים ולצוותים להיות יצירתיים בפתרון בעיות וקשיים
להקשיב ולתמוך בעובדים, להוות עוגן מסייע מקצועית ואישית. לתמוך בעובדים שבני משפחתם בבידוד או חולים בקורונה. לנהל את הקשר השוטף עם העובדים הנמצאים בבידוד ועם העובדים שחלו בקורונה
לרכוש כלים לניהול עובדים וצוותים מרחוק, ובכלל זה להתמודד עם הבניית גבולות בין עבודה לשאר מעגלי החיים ולהעביר מסרים מתאימים לעובדים בנושא זה
להקפיד על פגישות סדירות עם עובדים (לא לותר על כך, גם אם יש לחץ בעבודה) הכוללים שיחה אישית שיש בה מקום גם לנושאים רגשיים, למיכה אישית ומקצועית, להכוונה, למתן משוב ולחניכה. השיחות יכולות להיות פרונטליות או מרחוק
.להבנות סטנדרטים לגבי ניהול התקשורת הדיגיטלית בין עובדים. מתי, כמה, איך, התנהלות, משך הזמן למפגש יעיל, ועוד
להבנות סטנדרטים העומדים בתקנות לגבי מפגשים פרונטליים בין עובדים, כך שהעובדים ירגישו בטוחים. לא להתנגד לעובדים המתנגדים למפגשים אישיים ולאפשר להם להשתתף במפגשים באמצעים דיגיטליים
.להבנות תהליכים לניהול הידע בצוות ובארגון שיסייעו לעובדים העובדים מרחוק להיות מעודכנים ומעורבים
.לסייע לארגון להשתנות, לעיתים כדי לשרוד, וכדי להתאים למציאות המשתנה
.לתעדף שוב את המטרות, היעדים והמשימות, כך שיתאימו למציאות. לדעת להתייחס לטווח הקצר ולטווח הארוך בהתאם למציאות המשתנה
.לעדכן שוב ושוב את היעדים בהתאם למציאות, לא לחשוש לשנות שוב ושוב תוך כדי תנועה, בגמישות ובשקיפות כלפי העובדים
להתייחס ולשים על השולחן את נושא הביטחון התעסוקתי, לא להסתיר מעובדים. לעבוד שקוף. לא לחשוב לדבר על כך שכולנו בסוג של השרדות, עובדים וארגונים, וכי יש לאחד כוחות כדי לעבור את המשבר ואולי אף לצמוח ממנו.